2019 januárjában kezdődtek az egyeztetések az oDEon színpad megnyitásáról a Debreceni Egyetem, valamint a Végh Veronika és Csáki Szabolcs nevével fémjelzett ZeneTheatrum között, rövidesen pedig már készen is állt Böszörményi úti campus kettejük által vezetett színházterme, amely napközben előadóhelyként, este pedig egyetemi színjátszótérként működik azóta is.
Veronikában és Szabolcsban hamar megfogalmazódott a szándék, hogy egy felnőtt társulatot is alapítsanak, annál is inkább, mert az első próbákat látva több egyetemi alkalmazott is szimpátiáját fejezte ki. A vezetők az egyetemmel való korábbi együttműködésük révén maguk is tagjai ennek a közösségnek, a munkakapcsolaton túl személyes ismeretséget ápolnak a tagjaival, így a hajlandóságot látva rövidesen elkezdtek gondolkodni azon, hogy melyik darab lenne az, amelyben a színészi késztetésekkel bíró dolgozók a legjobban ki tudnának teljesedni.
Választásuk így esett az Anconai szerelmesek című zenés vígjátékra, október 18-án vasárnap pedig olyan pozícióban láthattuk például a sport, a gazdaság és más tudományterületek képviselőiként ismert egyetemi polgárokat, amiben korábban el sem tudtuk képzelni őket, hiszen az előadáson mindannyiuknak énekelniük is kellett. Érdekes, hogy bár vannak közöttük olyanok, akik korábban hosszabb-rövidebb ideig kacérkodtak a színjátszással (a Tomaót alakító Stündl László például, aki nagyközönség számára a Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar dékánjaként ismert, egyetemista éveiben tagja volt a Debreceni Egyetemen Agrártudományi Karán működő Ceres Irodalmi Színpad társulatának, vagyis többször állt ki színészként is a közönség elé), de a legtöbben most léptek előszőr színpadra ebben a minőségben. Ráadásul eddig rejtett kvalitásaikat is megmutatták, többen hangszeres tudásukkal is növelték a produkció sokszínűségét.
Az amatőr társulat már nevet is választott magának, így biztosak lehetünk abban, hogy lesz folytatása a dolognak. Az Egyetemi PolgáRock október 18-ai előadása tehát voltaképpen a bemutatkozás gesztusaként is értelmezhető, annál is inkább, mert új arcát ismerhettük meg az intézményi berkeken belül közismertnek számító embereknek. Már az előkészületeket is nagy érdeklődés kísérte, jóllehet a hosszú heteken át zajló próbákba csak kevesen kaptak betekintést. Lapunk szerkesztősége meghívást kapott a főpróbára, így mi is megtapasztalhattuk azt a fesztelen hangulatot, amit ez a kreatív kísérletezéseknek nagy teret adó közösség teremtett.
Megbizonyosodhattunk arról is, hogy a felkészülés folyamata profi körülmények között zajlott, ugyanis a díszletet az egyetemi teátrum a Veres 1 Színháztól kapta kölcsön erre a különleges alkalomra. Az elsődleges célközönségnek az egyetemi polgárokat tekinti az önmagát egyelőre még csak alkalmi társulatként definiáló baráti társaság, és az előadás időzítése nem is lehetett volna pontosabb. Hiszen a járványügyi helyzet következtében mindannyian megtapasztalhattuk egy olyan időszak hátulütőit, amelyben nem tudtuk megélni a személyes kapcsolatainkat, így mindannyiunknak rá kellett döbbenie arra, hogy a közösségiség élménye és a kontaktusok nélkül nem élhetünk teljes értékű életet. Az Egyetemi PolgáRock társulatának előadása pont a közösségiséget hangsúlyozza, és egy olyan időszakban kínált önfeledt szórakozási lehetőséget, amikor mindannyiunkban nagyon nagy igény van az efféle élményekre.
Csáki Szabolcs elmondta, hogy elsősorban az oldott légkör megteremtése, illetve a nézők szórakoztatása határozta meg a rendezés irányelveit. Érdekes, hogy a komédia jelenetei és a dialógusok mennyire kiapadhatatlan humorforrásnak bizonyulnak, ami többek között azt is megmagyarázza, hogy miért is tekinthető ez egy közkedvelt darabnak. A már említett Stündl László, valamint Dékán Tamás, a Magyar Sport- és Életmódfejlesztő Klaszter Kft. ügyvezetője hasonló tapasztalatokról számoltak be. Bizonyos értelemben ez a darab mindenkit kimozdított a komfortzónájából, mondták, hiszen nagyközönség előtt például énekelniük is kell. Utaltak arra is, hogy bár a nyilvánosságban való szereplés egyiküknek sem új, ezek a feladatok mégis mindennapos, rendszeres gyakorlást kívántak tőlük.
A visszajelzések alapján sikerrel vették az akadályokat – az október 18-ai produkción egyáltalán nem amatőr színészeket láthatott a közönség. Egy összeszokott társulatot tekinthettünk meg, izgatottan várjuk tehát az Egyetemi PolgáRock következő előadását!
Tomaót Stündl László, a Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar dékánja alakította, Giovannit Dékán Tamás, a Magyar Sport- és Életmódfejlesztő Klaszter Kft. ügyvezetője, Dorinát Hamvasné Homonnai Emese, a DE Közbeszerzési Igazgatóságának vezetője, Agnese-t Bácsné Bába Éva, a Sportgazdasági és -menedzsment Intézet igazgatója játszotta. Vittoria szerepében Lócziné Kovács Mariannt, a DEAC ügyvezetőjét, Drusilla szerepében Becsky-Nagy Patríciát, a Pénzügyi nem önálló Tanszék vezetőjét láthatta a közönség. Lukreziót Balázs Gyula, a DE Tudományos, Technológiai és Innovációs Park Nonprofit Kft. ügyvezetője, Luigit Lóczi László, Luciát pedig Barcsay Edit játszotta.
Almodo, fotó: Csontos Máté
bővebben