A halogatással és az időbeosztási nehézségekkel sokan sokféle okból küszködünk. Néhányunknak a motiválatlanság, másoknak az időbeosztás okoz kellemetlenséget. A kialakult helyzet miatt – amit a koronavírus hozott létre – minden diák saját otthonából, online felületeken keresztül tanul és végzi el feladatait, illetve, aki csak teheti home-office-ban dolgozik. Ez elsőre jól hangzik, de bizony számos olyan kérdés és probléma merülhet fel, amivel eddig még nem találkoztunk.
Valamit elkezdeni vagy megváltoztatni azért is olyan nehéz, mert gyakran a célhoz vezető út nagyon hosszúnak, fárasztónak, ijesztőnek vagy épp nehéznek tűnik. Az elérhetetlennek tűnő végcél vagy a tornyosuló feladatrengeteg közepette akár az esélytelenség vagy tehetetlenség érzése is hatalmába keríthet minket, így inkább bele se kezdünk, vagy húzzuk-halasztjuk az első lépés megtételét.
A digitális oktatásra való átállással a tehetetlenség és nehézség érzése még inkább elhatalmasodhat rajtunk, így még fontosabb, hogy napi rutint alakítsunk ki. A boldogsághoz, az önbizalomhoz, az énhatékonyság érzéséhez, a személyes jólléthez szükségünk van arra, hogy úgy érezzük, mi irányítjuk a dolgokat. A „kontroll érzése” pedig csak akkor lehetséges, ha profin gazdálkodunk az időnkkel.
A jó hír az, hogy az időgazdálkodás jártasság, vagyis tanulható. Mindegy, hogy mennyire voltunk szétszórtak a múltban, mennyit halogattunk vagy mennyi időt fecséreltünk el az alacsony értékű tevékenységekkel, meg tudjuk változtatni.
A hatékony időbeosztás kiindulópontja, hogy meghatározzuk céljainkat és ezeket fontossági sorrendbe állítsuk. Minden egyes pillanatban teljesen egyértelműnek kell lennie, hogy mi a legfontosabb feladat számunkra azon a napon. Egyszer egy egyetemi feladat elvégzése lesz a legfontosabb, máskor egy családi rendezvény vagy párkapcsolati krízis megoldása. Megint máskor egészségügyi vagy sportcél kerül előtérbe.
Az időgazdálkodás következő lépése a kristálytiszta megfogalmazás. Üljünk le egy darab papírral, és elegendő időt rászánva gondoljuk át, hogy pontosan milyen feladatot akarunk elvégezni aznap. Amint világosan látjuk magunk előtt a céljainkat, térjünk vissza a jelenbe, és minden egyes percet, minden órát tervezzünk meg, hogy a lehető legtöbbet tudjuk kihozni magunkból. Az időgazdálkodás alapeszköze a felsorolás, amelyben fontossági sorrendben sorakoznak a tételek. Ez az önmenedzselés folyamatosan működő eszköze. Fontos belátni, hogy gyakran nem is az idővel gazdálkodunk, hanem saját magunkkal. Ezért van az, hogy a hatékony és eredményes időbeosztáshoz önfegyelemre, önkontrollra és önuralomra van szükségünk.
Az eduline nevű portál főoldalán három olyan ingyenes alkalmazásról is olvashatunk, amelyekkel még egyszerűbbé válhat a fentebb említett lépések betartása és ezáltal az időnk beosztása is. Cikkünkben összegyűjtöttük nektek ezeket az alkalmazásokat:
1.) TimeTune
Ez az alkalmazás segít abban, hogy akár óráról órára beosszuk az időnket. A felvett rutinok naptárként működnek, de nem szükséges dátumot megadni, ha nem szeretnénk. Az átlátható egyéni címkék segítenek, hogy könnyen beazonosíthassuk az ütemtervetekben található tevékenységeket, a testreszabással pedig az igényeinkre alakíthatjuk az egész alkalmazást. Ha mindez nem lenne elég, a TimeTune statisztikai áttekintéseket is készít a rutinokból, így kielemezhetjük a napirendünket és javíthatunk az időbeosztásunkon.
2.) To-Do Szervező Naptár
Ez a tervező is segít abban, hogy hatékonyabb napi időbeosztást tudjunk kialakítani. Az alapfunkciókon – többek között a to-do listen, a naptáron, a célokon, a megjegyzéseken – kívül a „Start My Day” funkcióval akár lépésről-lépésre megtervezhetjük a napunkat. Beállíthatunk fontossági sorrendeket, elhalaszthatjuk a teendőket, de akár ismétlődő feladatokat is megadhatunk.
3.) TimeTable++
Az alkalmazásba felvihetjük a házi feladatainkat, feljegyzéseket készíthetünk, illetve jelölhetjük beadandók leadási határidejét is. Az app egyszerre több órarendet is tud tárolni és az időt is visszaszámolja a következő óráig, így biztosan nem maradunk majd le az online tanórákról.
Minden nap végén érdemes feltennünk magunknak a kérdést: Ma jobb voltam -e, mint tegnap? Többet dolgoztam-e, mint az előző napon? Jól dolgoztam? Nem kell, hogy minden nap hibátlanul teljesítsünk! Ennél sokkal fontosabb az, hogy a javulás apró fokmérőit keressük. Ha emlékeztetjük magunkat arra, hogy nem kell három nap alatt mesterré válnunk, az a legjobb módja annak, hogy talán háromezer nap alatt azzá váljunk.
Forrás:
https://eduline.hu/campus_life/20200319_Harom_remek_alkalmazas_a_hatekony_idobeosztashoz
Brian Tracy (2014): A célkitűzés kézikönyve. Bagolyvár Könyvkiadó, Budapest.
Pink, H.D. (2010): Motiváció 3.0 – Ösztönzés másképp. HVG Könyvek.
DEHDK Sajtóiroda-Kovács Gabriella
Fotó: pinterest.com
bővebben