Egyetem tér 1. KLK II. Kollégium Alagsor 2A06
  • Főoldal
  • Hírek
  • Ismerj meg minket
    • A DEHÖK
    • DEHÖK válaszol
    • Kari HÖK-ök
    • Bizottságok
    • Rendezvények
  • Felhívások
    • Kollégiumok
    • Ösztöndíjak
    • Szociális ösztöndíj
    • Versenyek
    • Sport
  • Kapcsolat
  • Napi kérdés
Logo Back
Debreceni Egyetem Hallgatói Önkormányzat

DEHOK

06-52/512-700 / 72855dehoktitkarsag@unideb.hu
  • Felhívások
    • Kollégiumok
    • Ösztöndíjak
    • Szociális ösztöndíj
    • Versenyek
    • Sport
  • Kapcsolat
  • Napi kérdés

Aktuális

Napi kérdés

Voksolj és mondd el, mit gondolsz! Merthogy minket érdekel a véleményed, úgyhogy kattints és szavazz! Segítsd a munkánk, hogy még inkább kedvezhessünk nektek. Köszönjük!

Csak az eredményt mutasd

Betöltés ... Betöltés ...

Legutóbi kérdések

„Ez az egyetlen sportág, amit a koronavírus sem tudott megállítani” – interjú Sánta Jánossal

Főoldal
>
Sport & Rekreáció
>
Hírek
>
Egyetemi sport hírek
>
„Ez az egyetlen sportág, amit a koronavírus sem tudott megállítani” – interjú Sánta Jánossal
2020. máj. 12.SZERZŐ:
DEHDK Sajtóiroda
Megosztás

A koronavírus-járvány március közepi megjelenése ellehetetlenítette a tömegrendezvényeket, a Debreceni Egyetem számos népszerű hallgatói programja is elmaradt. A rendkívüli helyzet viszont teret adott a feltörekvő, és a fiatalok körében egyre népszerűbb e-sportnak, ezt ismerték fel a Buzánszky Jenő Labdarúgó Egyetemi Kupa (BJLEK) szervezői. Az elmúlt hetekben induló FIFA- és League of Legends-bajnokságokról, valamint az e-sport helyzetéről beszélgettünk Sánta Jánossal, az intézmény Sportbizottságának elnökével.

Hogyan került képbe az e-sport, az online világ?

Március elején még javában zajlott a sportrendezvények szervezése, készültünk például Buzánszky Jenő születésének 95. évfordulójára, egy nagyszabású nyári BJLEK-döntőre vagy éppen a Nemzetközi Egyetemi Sportnapra a Sporttudományi Koordinációs Intézettel közösen. Majd jött a veszélyhelyzet, ami miatt az egyetemi programokat is le kellett fújni, ekkor döbbentünk rá, hogy ez az időszak hetekig-hónapokig is eltarthat, így kútba fulladhat minden tavaszi rendezvényünk. Elkezdtünk ötletelni, hogy a hallgatóknak valamilyen kikapcsolódási lehetőséget biztosítsunk az otthonlétre. Az e-sport közel áll hozzám, és ez az egyetlen sportág, amit a koronavírus sem tudott megállítani, így egyértelmű volt, hogy az online tér felé kell fordulnunk. A BJLEK miatt kézenfekvő volt, hogy a futballal kezdjünk, és FIFA-bajnokságot indítsunk először a szervezőkkel.

Milyen érdeklődés fogadta?

Két platformon, Xboxon és Playstationön indítottuk a nevezést, a felület adott volt, a BJLEK csapatai ismerték a regisztrációs részt, ezért gyorsan lezajlott ez a folyamat. Mivel nem szabtunk korlátot a jelentkezéseknek, rekordszámú, 125 fő jelentkezett. A résztvevők mindkét konzolon 8 csoportra lettek osztva, az oda-visszavágós mérkőzések után az első négy helyezett jutott tovább. Miután körülnéztünk az ország egyetemein, arra a következtetésre jutottunk, hogy a miénk lett az ország legnagyobb egyetemi FIFA-bajnoksága. Nagy öröm ez számunkra, hiszen a legnagyobb egyetemi kispályás futballbajnokságot is mi szervezzük. Jó érzés, hogy újra dolgozhatunk valamin, hiszen az otthon maradás mellett mindenkinek csak a tanulásra kellett koncentrálnia.

Hol tart most a bajnokság?

A csoportkör lezárult, amelyben összesen 754 meccset játszottak a hallgatók. Playstationön már zajlik a kieséses szakasz is, az Xbox ehhez képest némileg le van maradva, hiszen ott több volt a jelentkező, így több mérkőzést kellett játszani. A kieséses rendszerben eleinte két nyert meccs kell a továbbjutáshoz, majd az elődöntőben és a döntőben már három sikerre lesz szükség a győzelemhez. Ide kapcsolódó pozitív hír, hogy az Európai Minifutball Szövetség is elindított egy online bajnokságot FIFA-ban Playstation4-en. A Magyar Országos Minifutball Szövetség egy országos döntőt rendezett a kvalifikációhoz, és több online kupa résztvevői között meghívták a BJLEK két legjobb játékosát is, hogy mérettessék meg magukat. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy a mi bajnokságunk is bekerült a legjobbak közé. Két küldöttünket – mivel még tartanak a küzdelmek ­– nem a végső sorrend, hanem a csoportmérkőzések és a kieséses rendszer első körének eredményei alapján választottuk ki. Egyikük ráadásul kijutott az európai szövetség tornájára, amely május 18-án kezdődik. Mindkettőjükre büszkék vagyunk, tovább öregbítették a Debreceni Egyetem és a Buzánszky Kupa hírnevét.

Időközben elindult a League of Legends-bajnokság is. Mi motiválta a létrejöttét?

Ennek miértje elsősorban az online BJLEK sikerének tulajdonítható, és egyébként is a világ legnépszerűbb videójátékáról van szó. Ötfős csapatokban indítottuk a jelentkezést, nagy sikere volt: 32 csapatban határoztuk meg a nevezési korlátot, ez néhány nap alatt betelt. Több külföldi csapat is regisztrált, és a legjobb az egészben, hogy a hallgatók már érdeklődnek, hogy nem indítunk-e esetleg más videójátékból is versenyt. Hamarosan elkezdődik a vizsgaidőszak, így az idő szűke miatt sajnos májusban már nem tudunk szervezni, viszont a jövőben ezek a visszajelzések is fontos szempontok lehetnek.

Melyek a rövidtávú tervek a jelenlegi bajnokságokkal kapcsolatban?

A sikeres lebonyolításukra törekszünk, terveink szerint május végére, június elejére lezárulnak a küzdelmek. Reméljük, hogy a járványhelyzet alakulása egy szűk körű díjátadóra is lehetőséget ad majd. Már több száz hallgatót tudtunk megversenyeztetni, ez alapján a következő félévnek úgy tudunk nekifutni, hogy az e-sportnak még több figyelmet kell szentelni, mert van rá hallgatói igény.

 

Milyen hatása lehet a két sikeres bajnokságnak az egyetemi e-sportra?

Az intézmény már elindult az e-sport irányába: a DEAC-nak van külön szakosztálya, és a DEAC, valamint az Informatikai Kar együttműködésével készül egy egyetemi e-sport központ is a Nagyerdei Stadionban. Ez is jelzi, hogy az egyetem nyitott az e-sportra, a hallgatók érdeklődése pedig bizonyíték arra, hogy érdemes is foglalkozni ezzel az új és feltörekvő sportággal. Mindenképp szeretnénk a következő félévben is folytatni az e-sport népszerűsítését, és egy több videójátékból álló bajnokságot elindítani a jövőben. Ha elkészül a központ, akkor még könnyebb lesz a hallgatóknak rendezvényeket szervezni. Mindenképp előremutató, hogy az e-sport elsődleges érdeklődési köre a 18-25 év közötti, egyetemi korosztály. Ha később még inkább jelen lesz a közéletben, a gimnazistáknak is szempont lehet, hogy olyan helyre jöjjenek tanulni, ahol a tanulmányaik mellett ezt is tudják űzni.

 

DEHDK Sajtóiroda-Tóth Márkó

Fotó: pinterest.com

bővebben
DEHOK

Elérhetőségeink

Telefon:
06/52 512-700 / 72855
Irodaügyelet:
Hétfő-Péntek : 9 – 16
Cím:
4032 Debrecen, Egyetem tér 1.
KLK. II. Kollégium alagsor 2A06

Kapcsolat | Jogsegély

Email:
dehoktitkarsag@unideb.hu
Írj nekünk!

Azonnali üzenet

Hasznos linkek

Telefonkönyv
Neptun
Moodle
Webkamera
DEKa kártya
Impresszum
Sport
e-szervezet
Mobil alkalmazások
Technikai információ
Egyetemi honlap
Kolik
DEHÖK 2019 @ Minden jog fenntartva