A Debreceni Egyetemisták Vállalkozásfejlesztő innovatív Közössége (DEViK) az év második rendezvényét is megtartotta kedden a Kazánház Egyetemi Klubban. Katona Zoltán sikeres üzletember életútját és BeStrong márkájának felépítését ismerhettük meg, az AgroFly startup csapat bemutatkozásával kiegészülve.
A röviden DEViK néven emlegetett klubbot egyetemisták hozták létre, Dr. Gályász József támogatásával. Célja, hogy segítse a debreceni egyetemisták illetve a pályakezdő diplomások vállalkozóvá válását. Két évvel ezelőtt a mentorprogramot is beindították, aminek keretein belül vállalati vezetőket, üzletembereket hívnak, akikkel közösen beszélgethetnek ötleteikről és tanácsokat, segítséget is kérhetnek a már tapasztaltabb, befutott vállalkozóktól a hallgatók. Egyfajta platformot biztosít, összeköti a tapasztaltakat a kezdőkkel.
„Úszni csak vízben, üzletemberré válni csak üzleti környezetben lehet.” – szögezte le Gályász József az este folyamán.
Az első vendég Katona Zoltán volt, a Bestrong ügyvezetője és a KATKER 2005 Kft. alapítója, akivel Dr. Dajnoki Krisztina beszélgetett, a DEViK klub elnöke. A kanapébeszélgetés folyamán kiderült, hogy nem mindenki kezdi vállalkozóként, hisz Ő is volt masszőr, közterület felügyelő, sportminiszter, focista és edző is. A DEAC egyetemi csapatában tanulmányai alatt kezdett komolyabban foglalkozni a sporttal. Ez időben üzemeltette a teniszpályát és végül a ma is híres Teniszke sportbár – akkor még büfé – tulajdonosa is volt, majd később fociedző. 2000-től alapított üzletet KATKER 2005 Kft. néven, amit egy mindössze 16 m2-es üzlethelységben kezdett működtetni. Kezdetben sportszárakkal kereskedett, amiket a DEAC öltözőkben adott el.
Véleménye szerint ez a kis üzlet csupán annak köszönhetően maradt fenn, a nagy sportüzletek mellett, mert ráfókuszált a futballra és annak igényeire. Az emberek minden kérését próbálta teljesíteni és beszerezni a kívánt árut. Ennek nyomatékosítására osztott meg egy történetet, mikor egész Olaszországig mentek, csakhogy egy ott gyártott pályavonalhúzó kocsit beszerezhessenek.
Később, mikor már sikeresnek volt mondható az üzlet, kiterjesztette az összes csapatsportra a boltot, így vált a neve is 11Teamsports-á. Gondolhatnánk, hogy sínen van a vállalkozás, csak fenn kell tartani, de ez soha nem érvényes, hisz az újításoknak mindig helye van egy üzletben. A BeStrong márka pont ennek a vállalkozó szellemnek a következménye. Egy Ausztráliában látott kondipark megihlette Katona Zoltánt, és az addig Magyarországon nem létező edzéskultúrát betelepítette hazánkba. Adott egy jó ötlet, de hogyan lehetne beindítani? Milyen alvállalkozók kellenek? Van e rá kereslet? Erre mind kitért a kanapébeszélgetés során. Hallhattunk arról a rögös útról, amely végigvezette, amíg elérte, hogy ma az 5 éves terv magába foglalja a világmárkává válást. Azt, hogy az összes nagyobb sportmárka képviselteti magát nála, saját üzeme van Pallagon, Európa-szerte kötnek üzleteket vele, folyamatban van egy amerikai telephely létrehozása Floridában és saját foci egyesületet alapított, a BeStrong SC-t. Arról nem is beszélve, hogy tárgyalások folynak a következő olimpiai csapat öltöztetésére vonatkozóan is.
„Tanuljatok! Nyilván azon a területen, ahol el akartok helyezkedni, azt gondolom, hogy ha én elölről kezdhetném biztos, hogy egy kicsit több energiát fordítanék abba, hogy azokat a dolgokat, amiket csináltam, ne rengeteg kerülőúttal érjem el.„– adta útravalóként a fiataloknak a tanácsot Katona Zoltán.
Ezek után következhetett az AgroFly csapata, akik talán közelebb állnak az egyetemisták még csak szárnypróbálgató terveihez. Joó Balázs és Harangi Roland a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) TechLab nevű ötletversenyének 1. helyezettei, pilóta nélküli léghajójukkal. Mire jó és hogyan jött az ötlet? Talán kezdjük az utóbbival, mikor is Joó Balázs 2021-ben Hajdúszoboszlón megismerte a kormoránok okozta károkat, hisz egy kormorán naponta 2 kg halat is megeszik, így 3 éves időtartamra levetítve több milliós károkat okozva a halastavak gazdáinak. Ehhez hozzáadódik az orvhalászok, a költséges biztonsági rendszerek problémái és máris válságban vannak a hajdúsági gazdák.
Balázs itt kezdett el újra gondolkodni, az elsőévesként már felmerülő dróntechnológián, amelynek segítségével a madárijesztés új szintre léphetne és az éjszakai orvhalászatra is megoldást találna. A probléma, csak az volt, hogy a drónnak kicsi a repülésideje, sokszor kell feltölteni és így költséges is. Ennek megoldására a fiúk kifejlesztettek egy 2,5 kg-os, 6m hosszú, hőkamerával és mesterséges intelligenciával felszerelt léghajót. A NAK TechLab verseny ötlet kategóriájában elvitték az 1. helyezett díját. Az ennek köszönhető médiafigyelem következtében több nagyobb vállalat megkereste őket, így vált a Pannon Guard Zrt. biztonságtechnikai cég és a Tranzit-Ker haszonállat tenyésztő vállalat partnereikké. Továbbá a Debreceni Egyetem „stUDinnovate Innovációs Ösztöndíj Program” keretein belül részesültek a fiatalok szakmai és pénzügyi támogatásban is.
Az utóbbi, főleg víziszárnyasokkal foglalkozó cég, fő problémái a galambok, melyek rászállnak a tápra és szalmonellával, vagy madárinfluenzával fertőzik meg azt. Az AgroFly csapata a problémához igazítva a megoldást, visszanyúlt a gyökerekhez és egy drónt tervezett, mely automatikusan magának cseréli az akkumulátort, napközben madárzavarással foglalkozik, éjszaka pedig biztonsági funkciókat tölt be. A hőkamerán túl hangképzésre is képes és véletlenszerű útvonalaival a galambok nem szokhatnak hozzá jelenlétéhez.
„2020 tavasza volt, és akkor voltunk itt először, a DEViK első mentorprogramjában, és találkoztam Mag Zoltánnal, akinek ezúttal is szeretném megköszönni a sok motivációt, itt tudtunk valamelyik asztalnál leülni, és arról beszélgettünk, hogy nekem van egy ilyen elvetemült ötletem. Talán ő volt az első ember, aki nem hajtott el, azzal hogy te ehhez kevés vagy.” – emelte ki Joó Balázs a DEViK Üzleti klub szerepét sikereinek hátterében.
Ezeken a példákon keresztül is láthatjuk mennyire sok első löketre váró fiatal és megoldás sürgető probléma van a világon. A program megadja ezt az első löketet, kapcsolatokat teremt, ami nagyon jól tudjuk, hogy elengedhetetlen az üzleti világban. Tanulni és próbálkozni sosem késő. A DEViK ingyen kínál minderre lehetőséget, összekötve a támogatókat az ötletekkel és a mögöttük álló vállalkozó szellemű fiatalokkal, akikben Magyarország jövője áll.
bővebben