×

Aktuális

Napi kérdés

Voksolj és mondd el, mit gondolsz! Merthogy minket érdekel a véleményed, úgyhogy kattints és szavazz! Segítsd a munkánk, hogy még inkább kedvezhessünk nektek. Köszönjük!

Ha újrakezdhetnéd az egyetemet, melyik karon tanulnál?

#
#

Stressz a köbön – hogyan legyünk hatékonyak a vizsgaidőszakban?

2019-01-07

Magolás, éjszakázás és véget nem érő tanulás. A karácsonyi szünet nem feltétlenül szólt mindenkinél a teljes, felhőtlen pihenésről, hiszen az egyetemisták számára még az ünnepek után, januárban is folytatódik a vizsgaidőszak, így aki nem vett fel minden kötelező vizsgát decemberre, arra még sajnos próbatételek várnak az újévben is. Cikkünkben érdekes tippeket olvashattok és a legtöbbeket érintő kérdésekre kaphattok választ a vizsgaidőszakot illetően. 


Mennyi időre van szükségem?


A hatékony tanulás alapfeltétele a megfelelő tanulási metódus kiválasztása mellett az, hogy hatékonyan osszuk be a tanulásra szánt időt. Manapság az egyik „legdivatosabb” tanulási stratégia, a Pomodoro technika. A módszer végrehajtásához egy kis órát alkalmaznak, mely 25+5 perces blokkokra, „Pomodorokra” tagolja a tanulást. A technika része az is, hogy az egyén az aktív, fókuszált munkavégzéssel vagy tanulással töltött huszonöt percben igyekszik a külső zavaró tényezőket minimalizálni (pl. telefonját a szobán kívül hagyja stb.) és csak az adott feladatnak szentelni a figyelmét ebben a huszonöt percben. Ezt követi egy öt perces szünet, melynek folyamán az egyén az adott feladaton kívül bármire fordíthatja a figyelmét. A szünetek lehetővé teszik, hogy frissek maradjunk, hiszen ha nem tartunk pihenőt, agyunk fokozatosan kezd túltelítődni, vagy unott, szinte letargikus állapotba kerülni. Agyunknak is szüksége van változatosságra, frissességét és érdeklődését csak így tudjuk fenntartani.


Tartsuk a tempót!


Miután készítettünk magunknak egy menetrendet, tartsuk is magunkat ahhoz. Mindannyian emberek vagyunk, így könnyen beleeshetünk abba a csapdába, hogy valami nyomós indokot találva teendőinket mindig csak halogatjuk. Időnként mindenki halogat, és ezt sokszor jó okkal tesszük. Bizonyos mértékig elkerülhetetlen, hiszen ha több feladatunk van, akkor ahhoz, hogy mindet elvégezhessük, fontossági sorrendet kell felállítanunk, némelyik teendő elvégzését késleltetnünk kell. Probléma akkor jelentkezik, ha tisztában vagyunk vele, hogy éppen mivel kellene foglalkoznunk, megszületett bennünk az elhatározás, van rá időnk, és minden egyéb feltétel adott, mégsem kezdünk hozzá a feladatnak, vagy sorozatosan más tevékenységgel szakítjuk meg azt.


Megküzdés a stresszel.


A vizsgaidőszakhoz elérve próbáljunk egy rendszert, napi rutint kialakítani és megfelelő mennyiségű pihenést, alvást is beiktatni. Bármennyire is úgy tűnhet, hogy érdemes hajnalig tanulni a kialvatlanság rontja a teljesítményt. Ha valamilyen sporttevékenységet végzünk, akkor próbáljunk időt szakítani rá ilyenkor is, mivel a mozgás serkenti az agytevékenységet, kikapcsol, pihentet. Továbbá használjuk a társas támogatás erejét, például osszuk fel a feladatokat, tanuljunk együtt másokkal, tartsuk a kapcsolatot a barátokkal stb.


Nasizz – de ésszel!


A cukor felgyorsít és energiát ad, ezért sokan nyúlnak a csokihoz, édességekhez tanulás közben. Ez csupán pillanatnyi megoldásként tűnik jónak, hosszú távon azonban nem véletlen, hogy sokan épp az egyetemen és a stresszevéstől híznak meg. Magvak (pl. dió, diákcsemege), gyümölcsök akár aszalt formában (mazsola, datolya, áfonya, stb.), de akár a zöldségek egy kis mártogatóssal is sokkal egészségesebbek és hatékonyak a szervezet és az agykapacitás felpörgetésére.


Motiváld magad!


Találd ki, mivel jutalmazod meg magad, ha sikeresen zártad a vizsgaidőszakot! Szervezz programokat, vegyél magadnak koncertjegyet – találj ki bármit, amire örömmel gondolhatsz. Egy kis motiváció segít kitartani a keményebb napokon.

 


DEHDK Sajtóiroda - Kovács Gabriella
Fotó: pinterest.com

Írj nekünk

MIBEN SEGÍTHETÜNK?

×
Írj nekünk

Jogsegély

×

Kosár

Nincs termék a kosárban

Még vásárolok